fosfor

Názov

Phosphorus, P

Všeobecne

Fosfor (gr. fosfores – svetlonositeľ) je druhým najrozšírenejším minerálom v ľudskom organizme, ktorý sa vyskytuje v kostiach, zuboch a v každej bunke. Jeho obsah sa pohybuje okolo 700 g na 70 kg hmotnosti, z toho 90% sa nachádza vo forme anorganických zlúčenín s vápnikom v kostiach a zuboch, zvyšok v organicky fosforečných látkach v statných tkanivách a v krvi.

Metabolizmus fosfátov nie je tak prísne riadený ako metabolizmus vápnika v kalciovej homeostáze, hoci metabolizmus oboch prvkov je úzko viazaný. Denný príjem fosfátov sa pohybuje okolo 1,4 g (u vápnika 40 mg), z toho sa 0,9 resorbuje a rovnaké množstvo sa opäť vylúči obličkami. Koncentrácia v plazme sa pohybuje od 2,5 do 4,3 mg/dl, priemerne 3,8 mg/dl. Soli kalciumfosfátov sú zle rozpustné.

Pri poklese vápnika v sére dochádza k fosfatémii (hyperfosfatémii), pri poklese fosfátov v sére dochádza k hyperkalcémii, pretože tým sa uvoľňuje vápnik z kostí (hypofosfatémia). Bilancia fosfátov značne ovplyvňuje bilanciu vápnika v organizme, regulovanie obsahu fosfátov obličkami a ich vylučovanie v moči.

Metabolizmus fosforu a vápnika ovláda hormón parathormón a jeho antagón kalcitonín. Sú to hormóny prištítnych teliesok a štítnej žľazy. Okrem toho metabolizmus týchto dvoch prvkov ovláda aj vitamín D.

Funkcie:

  • účastní sa na tvorbe kostí, zubov a iných orgánov

  • podieľa sa na premene energie

  • riadení a regulovaní informačných systémov

  • správne fungovanie nervov

  • podieľa sa na práci svalov

  • na tvorbe nukleových kyselín

  • je zložkou ATP (kyseliny adenosintrifosforečnej), bez ktorej by neexistovala činnosť svalov, ani telesné teplo, vnímanie a rast

  • má pufrovaciu funkciu, udržiava pH prostredia v krvi a buniek, zabezpečuje reaktívnosť rôznych enzýmov

  • podporuje využitie vitamínov

     

Denná potreba

Denná dávka sa pohybuje okolo 800 mg, u tehotných a dojčiacich matiek 1200 mg.

Výskyt

Zdrojmi sú: pšenica(380), klíčky(1840), hnedá ryža(220), sója, fazuľa a hrach(310), lieskovce(320), vlašské orechy(510), slnečnicové semená(837), tekvicové semená(1144), mlieko(100), jogurt(140), žĺtok(500), parmezán(770), hovädzie(890), makrely(450), sladkovodné ryby(260), bravčové(200). Hodnoty sú v mg/100g.

Príznaky pri nedostatku

Nedostatok, ktorý je zriedkavý, spôsobuje úzkostné stavy, bolesti kostí, únavu, nepravidelný dych, podráždenosť, otupenosť, precitlivelosť kože, triašky, slabosť, ochabnutosť svalov a zmeny telesnej hmotnosti. Okrem toho sú slabé kosti, kazové zuby, zvýšená náchylnosť na infekcie, krvácanie ďasien, reumatizmus a strata chuti do jedla. Chronický nedostatok môže spôsobiť deformácie kostí (krivicu).

Príznaky pri nadbytku

K predávkovaniu dochádza, keď nefungujú obličky a prištítne telieska. Zvýšený príjem fosforu vyvoláva znížený príjem vápnika. Pri dennom príjme viac ako 1500 mg fosforu sa vyskytujú poruchy metabolizmu vápnika.

Zdroj: Dušan Zachar, Humánna výživa II.

Pridaj komentár