vápnik


Názov

Calcium, Ca

Všeobecne

Vápnik je najobsažnejším minerálom v ľudskom organizme. Vyskytuje sa vo forme Ca2+ a má ústredné postavenie pri riadení bunkových funkcií. Na telesnej hmotnosti sa podieľa 2%, z toho 99% je uložených v kostiach a 1% je rozpustné v telových tekutinách. Priemerná koncentrácia vápnika v plazme je 9,2 – 10,8, priemerne 10 mg/dl. Denný príjem vápnika je 40 mg a pri rovnovážnej bilancii je rovnaký aj výdaj. Asi 90% prijatého vápnika sa vylúči stolicou, zvyšok močom. Ak je potrebné, organizmus je schopný resorbovať až 90% vápnika. Vápnikovú rovnováhu zabezpečujú 3 hormóny: parathormón, kalcitonín a D-hormón (kalcitriol). Svoj vplyv uplatňujú najmä v črevách, obličkách a kostiach.

Funkcie:

  • potrebný pre rast a tvorbu kostí a zubov

  • potrebný pre acidobázickú rovnováhu

  • znižuje krvný tlak, je potrebný na zrážanie krvi, hojenie a činnosť svalov vrátane srdca

  • pomáha živinám pri prestupe cez bunkové membrány

  • potrebný na tvorbu hormónov regulujúcich trávenie

  • potrebný na prenos informácií nervovými bunkami

  • znižuje hladinu cholesterolu a chráni pred kardiovaskulárnymi chorobami

  • chráni pred rozvojom tehotenských kŕčov

  • chráni pred bolesťami kĺbov, reumatickými zápalmi kĺbov, zmenami kostí, zlomeninami

  • udržuje zdravú pokožku

  • ukľudňuje nervy, chráni pred nespavosťou, nervozitou, necitlivosťou horných a dolných končatín, pred stratou pamäti, depresiami, podráždenosťou a inými duševnými poruchami

Denná potreba

Denné dávky u dospelých sa pohybujú okolo 800 mg, u tehotných žien 1200 mg. Vstrebávanie vápnika sa vekom zhoršuje. Príjem vápnika v bioproduktoch pri vysokom vstrebávaní môže byť podstatne nižší.

Výskyt

Zdroje vápnika sú: pohánka, hrášok, brokolica, potočnica, špenát, tekvica, citróny, sezamové a slnečnicové semiačka, mak, mlieko, syry, sardinky a ryby vôbec.

Príznaky pri nedostatku

Nedostatok vápnika môže spôsobovať: bolesti kĺbov, lámavosť nechtov, vznik ekzémov, búchanie srdca, vysoký tlak, nespavosť, svalové kŕče, nervozitu, necitlivosť horných a dolných končatín, bielu pleť, reumatické zápaly kĺbov, krivicu, kazenie zubov, strácanie pamäti, depresie. Nedostatkom môžu trpieť vegáni, jedinci s poruchami zažívacieho traktu, ženy v tehotenstve, v dojčenskom období, ženy po menopauze, starší ľudia, ľudia so sedavým zamestnaním, ľudia s vysokou konzumáciou mäsa a nízkou konzumáciou zeleniny.

Príznaky pri prebytku

Prebytok vápnika alebo jeho nevhodná aplikácia môže spôsobiť obličkové kamene a hyperkalcémiu – zvýšenú hladinu vápnika v krvi. Príznakmi sú: nevoľnosť, zvracanie, strata chuti do jedla, chudnutie, bolesti hlavy, zvápenatenie mäkkých tkanív, zvýšená frekvencia močenia, hnačky, šklbanie, svalová slabosť.

Zdroj: Dušan Zachar, Humánna výživa II.

2 komentáre k “vápnik”

  1. „Vyskytuje sa vo forme Ca2+ “
    to 2+ znamená, že vápnik je v jonizovanej forme. Zaujimavý poznatok! Myslela som si doposiaľ, že jonizovaná forma je potrebná pre lepšie „umiestnenie“ prijatého vápnika. Vďaka článku som múdrejšia 🙂
    Je problém práve prijímať vápnik najmä vo výživových doplnkoch, lebo tie prevážne obsahujú nejonizovanú formu vápnika, čo znamená, že molekula vápnika je „veľká“ a telo ju nezapracuje. Udržať vápnik v jonizovanej forme je vraj problém. Všímam si označenie na minerálnych vodách, kde je vyznačený jonizovaný vápnik. Aj firma Tianši predáva jonizovaný vápnik – skúsenosť mi potvrdila, že tomu tak asi je, lebo fungoval veľmi dobre.
    Ak niekto vie o domácom (lacnejšom) zdroji jonizovaného vápnika, mohol by zverejniť pre dobro zúčasnených… Vopred ďakujem.

Pridaj komentár